A R T I S T


Het is goed om een plek te hebben waar je alleen kunt zijn met jezelf en je werk. Deze verbouwde schuur
aan de rand van een dorpje in Drenthe werd mijn atelier. Het is er stil en ruimtelijk en wordt omringd door
weilanden, vennen, bos en hei.



De eerste jaren dat ik hier zat was ik voornamelijk bezig met illustreren. Dat deed ik vanuit het kinderlijke,
vrolijke deel van mezelf: nieuwe avonturen verzinnen voor de figuren uit mijn stripboeken. Dat heb ik
jarenlang gedaan en dat gaf veel voldoening. En afgaande op hun reacties, beleefden kinderen net
zoveel plezier aan het lezen van de verhalen als ik aan het bedenken ervan.

Het voordeel van schilderen is dat je niks te maken hebt met deadlines of het verzinnen van een plot. Als
je schildert begin je zomaar ergens en na een tijdje kan het iets heel anders worden. Het spannende is
dat je nooit weet waar je op uitkomt. Ook weet je niet waar die beelden vandaan komen, omdat je werkt
vanuit een gebied dat je zelf nauwelijks kent. Dat heeft iets magisch, maar zorgt ook voor twijfel.

Knut Brodin, een bejaarde vriend van mij uit Zweden, die zijn hele leven ‘tekens en symbolen’ had
bestudeerd, zei over mijn eerste olieverfschilderijtjes: “They are true pictures of inner life.” Dat was niet
alleen een groot compliment, maar ook een bevestiging dat wat ik maakte de moeite waard was.

Na het maken van de serie Ontsnapte beelden, uitingen van heftige emoties die kennelijk een uitweg
zochten, merkte ik dat er ruimte was ontstaan om heel ander werk te maken.
Het heeft me lange tijd gekost om zo vrij te worden dat ik meer plezier ging beleven aan het proces zelf
en me niet langer zorgen maak over het eindresultaat.


Behalve dat ik een jaar op de Kunstnijverheidsschool in Amsterdam heb gezeten (nu de Rietveld
Academie) en een aantal cursussen volgde aan de School of Visual Arts in New York, heb ik mezelf leren
schilderen door te kijken naar het werk van kunstenaars die ik bewonder.


Van 1992 tot 2014 werd mijn werk verkocht door een galerie in het voormalige klooster La Cartuja de
Cazalla in Zuid-Spanje.




Cadeautje voor galeriehoudster Mari Carmen.